lördag, februari 5

Världens godaste morotskaka

Japp jag bakade den igår, Världens godaste morotskaka enligt Leila och ja jag håller med. Riktigt saftig och god, här kommer ett bildbevis och receptet:

Jag garnerade med morotsbitar och koriander fick agera morotsblast :)

Morotskakan
3 ekologiska ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1½ tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
½ tsk malen ingefära
1 nypa salt
1½ dl solrosolja (jag tog rapsolja)
4½ dl rårivna morötter
Smör och ströbröd till formen

Cream cheese lime frosting
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Skal av 1 lime
100 g philadelphiaost

Kakan:
1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt
3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten
4. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter
5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 55 minuter, prova med en sticka (den ska inte vara kladdig)
7. Låt kakan svalna

Frosting:
1. Vispa alla ingredienser krämigt
2. Bred frostingen över kakan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna