tisdag, december 30

Brödbaket

Nu är brödet jag bakade färdigbakat och provsmakat. Det blev riktigt gott och det var lätt att baka. Så då vågar jag publicera receptet här ;o)

Rågflingebullar - nyttigt portionsbröd
Tid: 2 timmar
20 st

Du behöver:
50 g jäst
½ dl olja
5 dl vatten
1 msk honung eller brödsirap
2 tsk salt
1 dl vetekross, rågkross eller något annat fiberrikt
3 dl rågflingor eller havregryn
11 - 12 dl lantbrödsmjöl av valfri sort

Gör så här:

  • Smula jästen i en degbunke. Se till att matoljan blir rumsvarm eller blanda den med vattnet och värm till 37 grader.
  • Lös upp jästen i lite av spadet och tillsätt sedan resten.
  • Tillsätt sedan honung, salt, vetekross och rågflingor.
  • Arbeta in mjölet med maskin till degen blir lagom fast och släpper bunkens kanter. Jäs övertäckt i 30 minuter.
  • Ta upp degen på en arbetsbänk med lite mjöl på. Knåda degen ordentligt.
  • Dela den i 2 längder. Dela varje längd i 10 bitar och forma varje bit till en oval bulle.
  • Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa övertäckta ca 30 min.
  • Grädda mitt i ugnen i 225 grader i 12-15 minuter.
  • Låt kallna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna