tisdag, september 2

Bra gång - stavgång

På tisdagar och torsdagar går jag stavgång på morgonen. Till en början ruskade jag på huvudet när jag såg människor gå runt med stavar (utan skidor på fötterna!), men efter att ha läst om alla fördelar var jag tvungen att testa. Nu är jag fast. Det ger en härlig fart och träningen känns annorlunda och effektiv.

Lite fakta från
iForm:

Stavarna gör att du kan ta längre steg och på så sätt aktivera både lårens baksida och sätesmusklerna. Eftersom du konstant tar i med stavarna ger du kroppen en skjuts som hjälper till att öka farten, samtidigt som du avlastar knäna. Stavarna främjar även rotationen i ryggraden, vilket också ökar steglängden och energiförbrukningen.

På samma sätt används musklerna i bröst, axlar, rygg och överarmar i hög grad och blir tonade och snygga när du verkligen tar i. På plussidan räknas också att du får massor av frisk luft, färg på kinderna - och får vistas ute i naturen.

Som nybörjare får du räkna med att det tar två-tre turer innan du är van vid stavarna. Vid de första försöken kan stavarna till och med verka mer hämmande än främjande på din gång. Men tekniken infinner sig snabbt. Fokusera bara på att använda armarna i rätt takt med benen och öka inte tempot innan du är van vid rörelserna.

Här kan man läsa mer om olika tekniker:
http://www.iform.se/polopoly.jsp?d=1476&a=8214

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna