lördag, december 18

Två sorters sill

Idag har jag handlat de sista julklapparna och fortsatte sedan att julstöka i köket när jag kom hem. Har lagt in två olika sorters sillar: Chillisill och Rom - och löksill. Min favorit på julbordet är just sill och då är det extra kul att lägga in den själv. Chillisillen är en nyhet för iår men Rom - och löksillen har jag gjort några år i rad. Här kommer recepten:
 

Chillisill

1 burk inläggningssill, à 420 g

1 st lime
1 st chilifrukt
1 st purjolök, (liten)
0,5 knippen koriander

Lag
2,5 dl vatten
4 msk ättika, 24 %
4 msk socker

Tillagning
1. Koka upp lagen och låt den kallna.
2. Skölj sillen och låt den rinna av. Tvätta limen mycket noga och skär den i skivor. Skiva chili och purjo. Plocka bladen från koriandern.
3. Varva sill, lime, chili, purjo och koriander i en burk. Häll över lagen och sätt på lock.
4. Sillen är färdig efter ett dygn men kan gärna få mogna flera dagar.

Rom - och löksill
 
1 burk inläggningssill, ca 400 g
1 liten rödlök
2 dl Arla Ko gräddfil
50 g röd stenbitsrom
2 msk hackad dill

Tillagning
Skölj sillen. Torka av den med papper och skär den i bitar. Skala och grovhacka löken. Rör ihop gräddfil, lök, rom och dill. Vänd ner sillen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna