fredag, december 31

Desserten fixad

Ikväll firar vi in det nya året hos mina föräldrar. Jag erbjöd mig att fixa efterrätten och precis nyss blev den klar. Gjorde citronfromage enligt ett recept från Per Morberg. Tjuvsmakade lite från skålen, den blev god! Jag kommer servera med färska blåbär istället för hallon, det fanns inte så många färska bär att välja imellan i butiken :)

Citronfromage á la Morberg


Antal portioner: 4
4 blad gelantin
4 äggulor
100 gr strösocker
1 st citron, skal och saft
3 dl vispgrädde


Gör så här
1. Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten i ca:5 min..
2. Vispa upp gulorna och sockret till en luftig smet.
3. Ta upp gelantinbladen ur vattnet. Smält dem i vattenbad.
4. Blanda dem sedan med citronskalet och saften. Häll ner blandningen i äggsmeten.
5. Vispa grädden och vänd försiktigt ner den i den svala citronblandningen.
6. Häll fromagen i småglas och dekorera med hallon och citronmeliss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna