tisdag, oktober 27

Eftermiddag i köket

Jag har ägnat mig åt matshopping och matlagning denna tisdagseftermiddag. Just nu står fullkornsriset och puttrar på spisen men strax är jag klar. Jag lagar ett recept som jag hittat på Arla.se: "Linser med aubergine" fast min variant saknar linser (jag är inte så förtjust i det), istället har jag fullkornsris. Blir nog riktigt gott.

På bilden ser ni det halvfärdiga resultatet, grönsakerna ska blandas ihop med riset, en klick sås på sen är det klart.

Ingredienser:
4 port
2 dl Arlaköket medelhavsinspirerad matyoghurt
2 st auberginer
2 st röda lökar
2 dl gröna linser (eller ris om man heter Johanna :o)
50 g svarta oliver
1 tsk timjan
3 st tomater
30 g smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

50 g soltorkade marinerade tomater

Gör så här
Koka linserna i lättsaltat vatten ca 30 min. Blanda ihop såsen . Skär auberginerna i klyftor. Skala och klyfta löken. Skär tomaterna i bitar. Stek grönsakerna i omgångar i smör i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Häll av vattnet från linserna, rör ner grönsakerna, timjan och oliver. Servera med såsen.


pst är det någon mer än jag som saknar halvåtta hos mig galet mycket de här veckorna, dumma postkodlotteri som flyttar på mitt favoritprogram.... ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna