måndag, januari 26

Knaprig paj

Det är inte ofta jag ställer mig och bakar sötsaker efter jobbet en vanlig måndag. Men jag var så sugen på att testa det här receptet att jag inte kunde vänta. Receptet kommer från ICA:s Hela Sveriges Husman:

Knaprig blåbärspaj
Ingredienser
500 g blåbär (frysta eller färska), 2 msk potatismjöl, 1/2 + 3/4 dl socker, 100 g smör eller margarin, 1 tsk vaniljsocker, 1 1/4 dl vetemjöl, 1 1/2 dl havregryn, 1/2 dl vetegroddar, 1/2 dl finhackad mandel

Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200°C.
  • Lägg blåbären i en pajform. Pudra över potatismjöl och 1/2 dl socker. Blanda med en sked.
  • Smält smör eller margarin i en kastrull. Tillsätt 3/4 dl socker, vaniljsocker, mjöl, havregryn, vetegroddar och mandel.
  • Låt degen svälla ca 10 minuter. Smula degen över blåbären.
  • Grädda i nedre delen av ugnen 15 minuter eller tills ytan fått fin färg. Låt svalna några minuter. Servera med vaniljsås, grädde eller vaniljglass.

2 kommentarer:

  1. Det blev det verkligen, själva smuldegen smakade "knäckigt" och det var riktigt smarrigt.

    SvaraRadera

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna