söndag, december 7

Receptet (de är supergoda!)

Lovade ju att skriva receptet på Marmorerade brownies.
Så här är det, receptet kommer från kokboken "Två systrars söta".

300 g mörk choklad (minst 50% kakaohalt)
200 g smör
2 dl socker
4 ägg
3 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker

Cream cheese-smet (jag dubblade den satsen eftersom jag gjorde kakan i en ungsform = större yta att täcka):
200 g cream cheese
1/2 dl socker
1 ägg
1 msk vetemjöl
ca 2 dl hallon

Smör och mjöla/bröa en ugnsform, ca 20*30 cm. Smält chokladen och smöret i en skål över vattenbad. Vispa socker och ägg pösigt. Rör ner chokladsmeten och tillsätt mjöl och vaniljsocker. Blanda till en slät smet och häll den i formen.

Vispa i en separat skål i hop alla ingredienserna till cream cheese-smeten. Häll den över chokladsmeten i formen. Dra med en kniv några tag i smeten så de blandas lätt. Tryck försiktigt ner hallonen. Grädda ca 20 min (jag hade inne den i 35 minuter), 175 grader, och låt kakan svalna.


***

Den blir väldigt mäktig så jag skar den i ganska små bitar. Den räckte både till fredagsfikat på jobbet (ca 15 personer) + min mammas födelsedagsfika (grattis igen världens bästa mamma!) och de sista bitarna fick Mange med sig att bjuda sina fiskekompisar på kvällens fisketur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna