måndag, juni 30

Äntligen!

Äntligen fick jag min "Ernstdos", ingen sommar utan Ernst på tv:n. Jag blev sugen på grillad sparis och timjansmörsås, det ska jag testa nästa gång grillen kommer fram. 8 arbetsdagar kvar till semestern och det är så härligt. Ser fram emot vår weekend i Göteborg nu till helgen, Bruce och promenerande i en stad som inte går av för hackor :o)


Jag hittade receptet på fyrans hemsida:

Ingredienser
400-500 g, färsk grön sparris, 2 tsk socker, 1 tsk salt, 0.5 dl rostade solrosfrön, 3 msk smör, 1 msk vit balsamvinäger + honung, 2 msk rapsolja/olivolja, 50 g Österlenost/parmesan, färsk timjan, salladsblad, olika sorters sallad

Till ca 4-6 personer
Gör så här
1. Koka upp vatten, socker och salt i en kastrull. Förväll sparrisen i någon minut. Ta upp och lägg i kallt vatten.
2. Smörsås: Smält smöret och blanda med vinäger, lite honung och hackad färsk timjan.
3. Trä upp sparrisen på trägrillspett eller lägg i grillhalster. Pensla med rapsolja och grilla några minuter.
4. Lägg upp sparrisen på salladsbädd och ringla över timjansmörsåsen. Strö över solrosfrön och bryt över ostbitar!

2 kommentarer:

  1. Jag har precis jobbat 2 dar på norra Öland en liten bit ifrån där Ernst och hans team har inrett en väderkvarn. Det var traktens samtalsämne sedan någon väderkvarnsentusiast gått till tidningen och rasar över att Ernst förstör kulturskatter... Ingen har ens sett vad han har gjort! Jag gillar Ernst men brukar vara väldigt dålig på att komma ihåg TV-tider jag har att passa så jag missar ofta både program och repriser. Får se till att försöka se väderkvarnshistorien dock :)
    Ha en underbar helg med konsert och annat mys.
    kram och hälsa till Mange!
    /Alma

    SvaraRadera
  2. Knasigt att en sådan oförarglig person kan väcka så mycket känslor. Jag tycker han brukar vara bra på att inte förstöra de miljöer han arbetar i. Helgen var kalaskul! Kram

    SvaraRadera

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna