onsdag, januari 16

Fattig men rik ändå

Jag är ganska fattig just nu eller jag har ju så att jag överlever men det finns inte direkt utrymme för fina viner och lyxiga ostar... Jag och min kompanjon här i livet (även kallad sambon, älsklingen, den stora kärleken, M...) lever just nu efter följande sparsamma tips:

- Frosta av frysen (vi gjorde det i helgen). Man hittar mängder av mat som man glömt bort att man hade, helt plötsligt så breddades matspektrat avsevärt.

- Köp basvaror, gärna potatis och ägg. Av potatis kan man göra mycket, ägg är också perfekt att ha hemma i fattiga tider. Pannkakor åt vi häromdagen och ett kokt ägg är perfekt när hungern tränger sig på. Halvfabrikat är dyra (och oftast helt onödiga!).

- Koka soppa på en spik...det går faktiskt. Gjorde det själv i söndags, fast jag hade i morot, lite rödlök, paprika och spaghetti + kryddor. Det blev en god och billig kvällsmat.

- Sälj sådant som inte används på t ex Tradera. Jag ska lägga upp några annonser i helgen tänkte jag.

- Tjäna extra på din hobby. Själv är jag ganska osäker på att någon skulle vilja köpa det jag stickat, men M binder fina flugor som han ibland tjänar en extra slant på.

- Passa på att äta mycket frukt på jobbet (och drick kaffe, te m.m), man ska utnyttja sina förmåner, speciellt i sådana här tider.

- Sist men inte minst...allt kostar inte pengar, det finns mängder av nöjen som är helt gratis. Jag tänkte själv besöka Jönköpings läns museum i helgen, det är fri entré. Perfekt nöje. Sedan kan man leta i sina gömmor om man har en slatt rödvin kvar efter helgerna ( i nödfall glögg!), ta fram lite målargrejor eller pennor för den delen, måla ett eget konstverk och ha en riktig kulturhelg :o)

- Och just det, många har säkert fått presentkort. Vi har bland annat ett på SF, gratis film är aldrig fel (sedan finns det många möjligheter i internetvärlden för gratis nöjen...men det talar vi tyst om...;o)

3 kommentarer:

  1. DÄRFÖR är du och din blogg så bra! Du skriver alltid (verkar det åtm. som) öppet och kan lika gärna skriva om pengaproblem som shopping t.ex.!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina och konkreta spartips! Just soppa är verkligen underskattad mat - så värmande, mättande och galet billigt plus lättlagat! Min favvo just nu är med spenat och gröna linser :)

    SvaraRadera
  3. elin: Vad kul att höra, det värmer verkligen. Tänker inte så mycket innan jag skriver, då blir det som det blir, dvs oftast en mix av vad som händer i livet just då och det är ju oftast allt möjligt :o)

    alma: Det lät gott, får testa det. Det är så smidigt med soppa, lägger man i det man tycker är gott så blir det gott :o)

    SvaraRadera

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna