måndag, augusti 27

God fiskrätt

Enkelt ska det vara att laga mat och gärna nyttigt (iallafall på vardagarna...) tycker jag. Hittade det här receptet på Arla för ett tag sedan och det har redan blivit en favorit. Jättegod!

Foliebakad vitlöksfisk

Ingredienser
4 port

600 g fiskfilé, t ex torsk
smör
1 tsk salt
1 krm peppar, gärna citronpeppar
1-2 färska lökar
3 vitlöksklyftor
1 dl créme fraiche franska örter
(fast jag ska testa med chilli/paprika créme fraichen idag)
färska örter

Gör så här Klipp till 4 rejäla aluminiumfolie-ark och smörj dem med smör. Dela fisken i 4 bitar. Skiva löken och vitlöken. Lägg fisken på folien och lägg löken ovanpå. Krydda med salt och peppar. Lägg créme fraiche franska örter på toppen. Lägg paketen på grillgallret och låt fisken baka ca 15 minuter (i ugn 200 grader 15 - 20 minuter). Öppna och kolla om fisken är vit och fast. Strö över lite färska örter. Servera med en klick créme fraiche franska örter och färskpotatis (fast ris är godare...).

2 kommentarer:

  1. Hej! Denna rätt har också varit en favorit men jag har bytt ut torsken till lax istället! Mums mums!!! :-)

    SvaraRadera
  2. Lax, det ska jag testa. Det var riktigt gott att byta ut ört créme fraichen mot cilli/paprika. Blev lite mer hot då :o)

    SvaraRadera

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna