tisdag, juni 19

Vad tycker ni?

Jag har dubbla känslor inför Metrobloggen, dvs att vem som helst kan få betalt för att de bloggar.

Tjäna pengar:
På Metrobloggen är det du och din blogg som gör oss framgångsrika. Vi vill att du ska tjäna pengar på det. Principen är enkel – varje gång en sida i din blogg visas tjänar du 3 öre. Metrobloggen.se finansieras genom försäljning av banner-annonser.

Bli känd:
Ju mer du lyckas sprida kunskapen om din blogg, ju fler läsaren den får, desto desto mer pengar tjänar du. Du kan på så sätt påverka hur mycket pengar du tjänar genom att hjälpa till att marknadsföra bloggen.

Jag förstår att många lägger ner mycket tid och energi på att blogga, många av dessa får redan ut en rejäl slant från reklamintäkter, tradeublerlänkar eller vad det nu heter. Men på ett sätt så känner jag mig lite lurad på något sätt, att någon får betalt för varje gång jag går in på deras sida. Risken är ju att folk börja blogga och skriva inlägg bara för att få ut pengar och sjunker inte kvalitén då? Jag har svårt att ta ställning men får lite olustkänslor av det hela. Vad tycker ni? Jag är nyfiken.

3 kommentarer:

  1. Jag är nog lite kluven precis son du. Det har gått lite hysteri i det här med att blogga. Plötsligt är det också ett områden men ska "lyckas" inom. Har man inte ett antal läsare är men en nobody. Varför måste det vara prestige i allt? Jag tror också att om man bloggar för pengar skriver man det folk vill läsa och inte det man egentligen vill. Men jag vet inte. Är som sagt kluven, men jag skulle inte göra det. Skulle få för mycket prestationsångest.

    SvaraRadera
  2. Ja tråkigt med den här hysterin och att det har blivit en grej som ska göra en känd. Många bloggar har blivit sämre på det sättet. Jag är glad att många av mina gamla favoriter inte har förändrats så mycket. Kommer hålla mig från att gå in på metrobloggar i så stor utsträckning det går, det får bli min lilla protest. För min egna del skulle det aldrig vara aktuellt, vissa dagar har jag inget jag vill dela med mig av och då skriver jag inte helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också det är fel. Jag tycker trovärdigheten sjunker och folk kommenterar enbart på andras bloggar för att göra reklam för sin egen blogg.
    Jag tycker tex att de mindre bloggar, som inte alls har så många läsare, är de bästa. Mer personliga och roligare! =)
    Visst lägger man ner mkt tid, men man gör väl det för att man tycker det är kul ju!

    SvaraRadera

En kommentar gör mig glad, så skriv en rad! Hälsningar Johanna